Att bedriva e-handel kan vara en mycket lukrativt sätt att vara egen företagare, men det finns ett par saker man bör tänka på, både före och efter man startat verksamheten.
Först av allt tänkte vi tipsa om en bok som alla som driver, eller har tänkt börja driva, e-handel borde läsa. ”E-handel: så driver och utvecklar du den” är skriven av Daniel Lantz, en man med många års erfarenhet av e-handel och andra onlineverksamheter.
Fokusera på Google
Lantz menar på att om han skulle starta en ny e-handel idag skulle han låta den kretsa kring Google över några av de andra sökmotorerna. Detta är speciellt viktigt om man fokuserar på svenska kunder då över 90% av svenskarnas sökningar sker på just Google.
Man bör också tänkta på vilka kategorier av produkter som man föredrar och hålla sig till en nisch, att starta upp med ett bredd sortiment är mycket svårare idag. Desto tydligare man är i sin nisch, desto lättare blir det att nå ut till potentiella kunder.
Se över konkurrenterna
Det viktigaste är inte hur många konkurrenter det finns, utan hur många av dem som är framstående på Google. Gör lite efterforskning om konkurrenterna har arbetat med sökmotorsoptimering och vilka brister de har.
Gör en lista på vilka som är toppkonkurrenter baserat på deras placeringar i Google, detta kommer att vara utgångspunkten för den fortsatta marknadsanalysen.
Utvärdera konkurrenterna
Hur väl arbetar de med de olika aspekterna av e-handel? Har de snabb och kompetent kundservice? Vad erbjuder de för fraktkostnader och frakttider? Alla Dessa frågor är bra att ha svar på vad gäller var och en av konkurrenterna.
Med en sådan enkel analys av marknaden och aktörerna inom den kan man faktiskt mångdubbla sina möjligheter att lyckas. När man väl har denna information tjänar man ofta på att agera på en gång.
Skaffa rätt plattform
För att driva e-handel kommer man att behöva en så kallad handelsplattform, detta är ett program som man låter en sköta alla aspekter av sin e-handel. Det finns företag som arbetar just med att tillhandahålla sådana plattformar till alla möjliga kunder, stora som små.
Detta kommer att vara det viktigaste verktygen för alla som driver e-handel. Det kommer att kunna sköta sajtens utseende och innehåll till sökmotoroptimering, statistik, betalningar, orderadministration, redovisning med mera.